Dzieci są wiosną rodziny
i społeczeństwa nadzieją ,
która ciągle kwitnie przyszłością,
która bez przerwy się otwiera .
(Jan Paweł II 1991 rok)
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 7 W NOWYM SĄCZU W LATACH 2022 – 2026
Opracowała: Dorota Gorzawska
PODSTAWA PRAWNA
Koncepcja pracy i rozwoju przedszkola opracowano na podstawie:
• Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2015r. poz. 1270)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 977 oraz z 2014 r. poz. 803) stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Dz. U. z 2016r. poz. 1943 ze zm.
• Statutu Miejskiego Przedszkola Nr 7 w Nowym Sączu
I. Charakterystyka placówki
- Aktualny stan przedszkola
- Podział na grupy
- Personel przedszkola
II. Strategia rozwoju przedszkola
- Wizja przedszkola
- Misja przedszkola
- Kierunki rozwoju przedszkola
III. Cele strategiczne
- Plan rozwoju przedszkola na lata 2022– 2026
- Procedura diagnozowania dzieci 6 letnich
- Kierunki współpracy z rodzicami
- Plan rozwoju zawodowego nauczycieli
- Model absolwenta przedszkola
IV. Podsumowanie
I. CHARAKTERYSTYKA PLACÓWKI
1. Aktualny stan przedszkola
Siedzibą przedszkola jest budynek wolnostojący , dla dwóch oddziałów w Nowym Sączu przy ul. Krakowskiej 50 w Nowym Sączu.
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolski Kurator Oświaty w Krakowie, a organem prowadzącym przedszkole jest Miasto Nowy Sącz.
Miejskie Przedszkole Nr 7 w Nowym Sączu jest przedszkolem publicznym. Znajduje się na osiedlu Helena .Przedszkole otoczone jest dużym, pięknym ogrodem z placem zabaw wyposażonym w urządzenia ogrodowe.
2. Podział na grupy:
- Grupa maluchy
- Grupa średniaki
3. Personel przedszkola
- nauczyciele
- główna księgowa
- referent do spraw zaopatrzenia
- pomoc nauczyciela
- woźne oddziałowe
- kucharz
- pracownik do prac lekkich
- konserwator
II. STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA
1. Wizja przedszkola
- Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
- Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
- Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
- Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
- W środowisku lokalnym promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię
- Przedszkole stosuje stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantujące wysoką jakość pracy przedszkola.
- Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń, duży ogród z placem zabaw wpływają na wysoki poziom pracy.
- Dąży do rozwoju infrastruktury, by poprawić wizerunek placówki.
- Działania opiekuńczo -dydaktyczno-wychowawcze prowadzone są w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, programy własne, a także dobrze dobrane programy edukacyjne .
W codziennej pracy z dziećmi realizowane będą następujące programy:
- programy własne
- Program własny edukacji czytelniczej „W krainie bajki i baśni”.
- Program własny „Ja i moje emocje”.
- Program własny terapii dla dzieci w wieku przedszkolnym „Zaburzona mała motoryka”.
- Program własny zdrowotny „Zdrowy i bezpieczny przedszkolak”.
- Program własny wspomagania adaptacji dziecka w przedszkolu.
- Program własny „Między nami Jagódkami”.
- Program własny „Nie mów dziecku ,że nie umie ,że nie potrafi”, oparty na prawach Janusza Korczaka.
- inne programy ogólnopolskie:
- Program zdrowotny przedszkolnej edukacji antytytoniowej „Czyste powietrze wokół nas”.
- Program promocji zdrowia psychicznego „Przyjaciele Zippiego”.
- Program zdrowotny „Szklanka mleka”.
- Program ekologiczny „Zbierasz zużyte baterie – chronisz środowisko”.
- Program Ekologiczny „Kubusiowi przyjaciele natury”.
- akcje charytatywne, w których przedszkole bierze udział:
„Październik miesiącem dobroci dla zwierząt”- zbieranie karmy dla Stowarzyszenia ,,Mam Głos”
„Góra Grosza”- zbieranie groszy dla domów dziecka
„Wkręć się w pomaganie” zbieranie kolorowych zakrętek na rehabilitacje dziecka niepełnosprawnego .
„Pola Nadziei”- pomoc dla sądeckiego hospicjum.
Zabawka pod każdą choinką – zbieranie zabawek dla dzieci z różnych domów dziecka.
2. Misja przedszkola
Przedszkole:
- zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo;
- uczy kochać, szanować i żyć kulturą i tradycjami narodu polskiego oraz Sądecczyzny
- kształtuje postawy moralne, społeczne;
- stwarza atmosferę tolerancji i otwartości wobec innych narodów i ras, ucząc języków obcych, kultury, geografii i tradycji innych krajów.
- tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka;
- wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców;
- promuje zdrowie fizyczne i psychiczne;
- przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka;
- organizuje sprawne zarządzanie placówką;
- analizuje i ocenia efekty swojej pracy.
3. Kierunki rozwojowe przedszkola
Cele szczegółowe
- Podczas zajęć preferowane będą metody aktywizujące działania dzieci, wyzwalające potencjał twórczy oraz takie, które odpowiednio wpływają na współdziałanie dzieci ze sobą i z nauczycielami.
- W zakresie wychowania, opieki i edukacji zwrócenie uwagi na predyspozycje indywidualne dziecka, organizowanie pracy z dzieckiem zdolnym , wspomaganie jego rozwoju i uzdolnień.
- Przedszkole przyłączy się do akcji ,, Promującej zdrowie”. Zrealizuje programy: „Zdrowy i bezpieczny przedszkolak”, „Czyste powietrze wokół nas”, „Przyjaciele Zippiego”, „Szklanka mleka”.Celem tych działań będzie afirmacja zdrowego stylu życia, zdrowego odżywiania.
- Przyłączy się do akcji „Bezpieczne przedszkole” współpracując ze Strażą Pożarną, Policją, przedstawicielami Służby Zdrowia, Straży Miejskiej Nowego Sącza.
- Kontynuować będzie akcję „ Przyjaciele Natury” oraz „Recykling” – spotkanie z leśniczym, sadzenie drzewek w ogrodzie przedszkolnym, segregowanie śmieci ,zbieranie zakrętek i baterii.
- Każdy nauczyciel opracowuje własny program edukacyjny dla swojej grupy, który uatrakcyjni pobyt dziecka w przedszkolu.
- Nauczyciele zdobędą wiedzę w trakcie różnych form doskonalenia zawodowego lub poprzez samodzielne studiowanie literatury fachowej. Będą dążyli do rozwoju jakości pracy w placówce, promowali swoje osiągnięcia w publikacjach pedagogicznych. W rezultacie następstwem wysokiej jakości pracy opiekuńczo-dydaktyczno -wychowawczej nauczyciela z dziećmi będą sukcesy dziecka.
- Nauczyciele zabiegając o swoich podopiecznych, będą się starali, aby dziecko w przedszkolu było radosne, chętnie współpracowało z innymi i zdobywało różne umiejętności i sprawności do radzenia sobie w szkole i w życiu codziennym.
- Wspomaganie rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz wczesne wspomaganie dziecka będzie priorytetowym celem przedszkola .W wyniku tych działań będzie konieczna ścisła współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Nowym Sączu, który zajmuje się wczesnym wspomaganiem dzieci.
- Dobrej promocji sprzyjają również informacje umieszczane na stronie internetowej przedszkola, aktualizowane na bieżąco oraz w lokalnej prasie, a także organizowanie imprez otwartych, plenerów.
- Wydawanie gazetki „Wesoła Siódemeczka” dwa razy do roku ze względu na różnorodność wykonywanych zadań.
Przedszkole oferuje swoim wychowankom i rodzicom:
Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerwy wakacyjnej ustalanej corocznie przez organ prowadzący przedszkole.
Dzienny czas pracy przedszkola wynosi od 6.30 do 16.30.
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci o zbliżonym, lub zróżnicowanym wieku od 3 do 6 lat z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, sympatii, a także stopnia pokrewieństwa.
Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi – 50.
Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać - 25.
Przedszkole organizuje żywienie dla dzieci w formie 3 posiłków, tj. I śniadanie, II śniadanie, obiad, które przygotowywane są zgodnie z wymaganiami dietetycznymi małego dziecka, a także Ustawą z 28 sierpnia 2015 dotycząca żywienia .
Realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego.
Zapewnia bezpłatny, pięciogodzinny pobyt dziecka w przedszkolu.
Oferuje zajęcia dodatkowe, nieodpłatne: religia, logopedia, gimnastyka korekcyjna, j. angielski, biblioterapię, kółka: plastyczne, taneczne i sportowe.
Oferuje gazetkę ,,Wesoła Siódemeczka”, wydawaną 2-razy do roku, w której zamieszczane są różne informacje z przedszkola m.in. wydarzenia grupowe, konkursy, osiągnięcia dzieci, zadania edukacyjne dla danej grupy wiekowej, bajki, artykuły dla rodziców.
Prowadzi kronikę przedszkola.
Umożliwia rodzicom kontakty z nauczycielami w różnych formach: spotkania i zebrania z rodzicami, uroczystości grupowe, zajęcia otwarte, imprezy przedszkolne, rodzinne wycieczki.
Organizuje koncerty muzyczne w wykonaniu profesjonalnych muzyków, warsztaty muzyczne, spotkania z ciekawymi ludźmi , artystami.
Zapewnia przedstawienia teatralne w wykonaniu aktorów, prezentuje własne teatrzyki dla rodziców i społeczności lokalnej.
Przygotowuje imprezy okolicznościowe.
Przygotowuje zajęcia w plenerze – zabawy sportowe.
Organizuje wycieczki rekreacyjne, wyjazdy do teatru, kina, muzeum, stałe co miesiąc wyjazdy do biblioteki dziecięcej, spotkania z dziećmi z zaprzyjaźnionych przedszkoli.
Prowadzi stronę internetową i aktualizuje ją na bieżąco.
Prowadzi biblioteczkę ,,Bajkowy kącik” dla dzieci z możliwością wypożyczania książek do domu.
Organizuje wycieczki po Nowym Sączu i okolicy celem poznania zabytków, historii, kultury i tradycji Sądecczyzny.
III. CELE STRATEGICZNE
I. Podnoszenie, wzmacnianie efektów działalności wychowawczej, opiekuńczej i dydaktycznej.
II. Doskonalenie procesów zachodzących w przedszkolu, z uwzględnieniem:
- realizacji i ewaluacji koncepcji pracy przedszkola;
- monitoringu realizacji podstawy programowej wg nowego rozporządzenia;
- systematycznego współdziałania nauczycieli w procesie edukacji dzieci i prowadzenia działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych.
III .Kształtowanie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku.
IV. Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenie jakości pracy.
1. PLAN ROZWOJU PRZEDSZKOLA NA LATA 2022 – 2026
Cele strategiczne |
Zadania |
Spodziewane efekty |
I. Podnoszenie wzmacnianie efektów działalności dydaktycznej , wychowawczej i opiekuńczej . |
- modyfikowanie kodeksów grupowych „ systemów motywacyjnych” , zgodnie z potrzebami i możliwościami dzieci ; - wspieranie wszechstronnej edukacji dziecka poprze z właściwe różnicowanie stosowanych metod aktywizujących; - diagnozowanie poziomu wiedzy, umiejętności , zachowań i potrzeb dzieci poprzez obserwację i analizę wytworów działalności dziecięcej -realizację, programu: zdrowotnego, wychowawczego, profilaktycznego, bezpieczeństwa, - ewaluację działań wychowawczych, profilaktycznych i opiekuńczych; - propagowanie i przestrzeganie praw dziecka; - uwzględnianie w procesie wychowawczym uniwersalnych wartości, postaw prospołecznych; - umożliwienie dzieciom swobodnego wyboru aktywności zabawowej ;- wykorzystywanie naturalnych sytuacji do rozpoznawania i radzenia sobie przez dzieci z emocjami ; - stwarzanie warunków do prezentacji swoich zainteresowań, umiejętności na forum grupy i przedszkola oraz poza nim; |
* dzieci nabywają wiadomości i umiejętności zgodnie z podstawą programową; * dzieci pobudzają rozwój własnej aktywności; * respektowane są normy społeczne; |
II. Doskonalenie procesów zachodzących w przedszkolu.
|
- opracowanie ewaluacji koncepcji pracy przedszkola ; - trafny dobór programów wychowawczych i dydaktycznych, zgodnych z podstawą programową ; - realizacja programu adaptacyjnego; - opracowanie programów do pracy indywidualnej z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i wychowawczych oraz dla dzieci zdolnych; - ujednolicenie oddziaływań wychowawczych z rodzicami ; - wdrażanie aktywizujących metod pracy z dziećmi ; - tworzenie i realizacja programów własnych. |
* przedszkole ma opracowaną koncepcję pracy przedszkola ; * oferta zajęć umożliwia realizację podstawy programowej ; *procesy wspomagania rozwoju edukacji dzieci mają charakter zorganizowany; * w przedszkolu prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych; |
III. Kształtowanie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku; |
- wypracowanie efektywnych sposobów komunikacji z rodzicami ; - włączanie rodziców w działania przedszkola ; - przygotowanie „kącików dla rodziców” z ciekawymi artykułami , informacjami, poradami dotyczącymi wychowania dziecka ; - promowanie założeń pracy przedszkola w mediach; - współpracowanie z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku w celu wspomagania rozwoju dziecka ; - pozyskiwanie sojuszników przedszkola ; - udział w wakacjach na rzecz środowiska ; - współpraca z Policją i Strażą Miejską, Służbą Zdrowia z Nowego Sącza; - współpraca ze szkołami (Szkołą Podstawową w Chełmcu, Szkoła Podstawowa nr 2 w Nowym Sączu); - współpraca z przedszkolami ( Miejskie Przedszkole nr 20 wspólne szkolenia, wycieczki, zajęcia koleżeńskie, metoda projektu); - współpraca z instytucjami (Pałacem Młodzieży w Nowym Sączu – zajęcia z lepienia w glinie, Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu udział w lekcjach muzealnych, wystawach, Państwową Wyższą Szkołą Zawodowa w Nowym Sączu– udział w konkursach, festiwalu nauki, praktyki studenckie) - współpraca ze środowiskiem lokalnym(kościół św. Heleny- praca wolontariuszy Klub Sportowy „Helena”- uroczystości rodzinne; - prowadzenie strony internetowej przedszkola (www.mp7.nowysacz.pl); - kącik z zajęć języka angielskiego dla rodziców |
* zasoby środowiska; wykorzystywane są na rzecz wzajemnego rozwoju; * promowana jest wartość; wychowania przedszkolnego; * rodzice są partnerami przedszkola. |
IV. Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenie jakości pracy; |
- podejmowanie działań wzbogacających bazę i wyposażenie przedszkola , w celu zapewnienia prawidłowej realizacji przyjętych w przedszkolu programów wychowania przedszkolnego i poszerzenia oferty zajęć; -inspirowanie i motywowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych i eksperymentów; - podniesienie stopni awansu zawodowego Rady Pedagogiczne j ; - diagnoza potrzeb Rady Pedagogicznej i indywidualnych potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego; - prowadzenie corocznego monitoringu realizacji podstawy programowej ; - usprawnianie funkcjonowania przedszkola w oparciu o wnioski; z ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej; - opracowanie systemu obiegu Informacji. |
* przedszkole ma odpowiednie warunki lokalowe i wyposażenie ; * przedszkole ma opracowany wewnętrzny nadzór pedagogiczny; * w przedszkolu funkcjonuje współpraca w zespołach. |
2. PROCEDURA DIAGNOZOWANIA DZIECI ( 6-letnich)
lp. |
Etap procesu diagnozy |
Termin realizacji |
1. |
Przygotowanie arkuszy diagnostycznych i pomocy. |
wrzesień |
2. |
Przeprowadzenie diagnozy wstępnej . |
wrzesień-listopad |
3. |
Poinformowanie rodziców o wynikach diagnozy wstępnej . |
listopad |
4. |
Ustalenie działań wspomagających w indywidualnej karcie wspomagania rozwoju dziecka . |
listopad |
5. |
Indywidualne wspomaganie rozwoju dzieci. |
na bieżąco |
6. |
Przeprowadzenie diagnozy końcowej – określenie stopnia gotowości szkolnej. |
kwiecień |
7. |
Ocena osiągnięć rozwojowych w I II półroczu w indywidualnych kartach wspierani a rozwoju dziecka ; |
kwiecień |
8. |
Udzielenie rodzicom informacji o osiągniętym poziomie gotowości szkolne j dzieci. |
kwiecień |
3. KIERUNKI WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
cele ogólne / zadanie |
forma realizacji |
Termin |
Poszukiwanie efektywnych sposobów komunikacji z rodziną . |
- ustalenie stałego dnia tygodnia i godzin konsultacji pedagogicznych nauczyciela z rodzicami ; - zapraszanie rodziców na zajęcia otwarte imprezy i uroczystości przedszkolne ; - organizowanie spotkań ze specjalistami : psychologiem, pedagogiem, logopedą, dietetykiem; - wspieranie rodziców w wychowaniu dziecka ; - aktywizowanie członków Rady Rodziców do przekazywania informacji pozostałym rodzicom o planowanych działaniach przedszkola ; - aktywizowanie członków Rady Rodziców do pozyskiwania informacji o pracy przedszkola; - wniesienie propozycji do Planu Pracy Przedszkola, Koncepcji Pracy Przedszkola; - opiniowanie planu finansowego przedszkola, programu wychowawczego, profilaktycznego; -aktualizacja na bieżąco strony internetowa dla rodziców , gazetki na korytarzu –zawierającej opracowane artykuły do pedagogizacji rodziców. |
* od X wg zainteresowań rodziców *1 x w miesiącu, * codziennie według potrzeb |
Włączenie rodziców w działania przedszkola . |
- współorganizowanie imprez , uroczystości , konkursów; - udział rodziców różnych zawodów w zajęciach dla dzieci; - w każdą środę spotkania z książką -rodzice i dziadkowie czytają dzieciom bajki; - prezentowanie zamiłowań, hobby rodziców na forum grupy i przedszkola; - udział w dniach otwartych, wspólnych warsztatach; - wspólne wycieczki w „Święto Rodziny”. |
cały rok wg planu pracy wychowawczo -dydaktycznego |
4. PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI
Lp. |
Zadania |
Sposób realizacji |
termin |
|||
1. |
Rozpoznanie potrzeb przedszkola w zakresie doskonalenia nauczycieli oraz indywidualnych potrzeb pracowników. |
* rozmowy, * ankiety, |
wrzesień każdego roku |
|||
2. |
Przedstawienie nauczycielom ofert szkoleniowych, nadesłanych przez ośrodki doskonalenia nauczycieli . |
* nawiązanie współpracy z ośrodkami szkoleniowymi , * prezentacja ofert , |
||||
3. |
Ustalenie tematyki szkoleń grona pedagogicznego. Zorganizowanie posiedzeń samokształceniowych na tematy wynikające z potrzeb i planów pracy zespołów. |
* rozmowy, * ankiety, |
wrzesień/ październik, luty każdego roku |
|||
4. |
Pomoc osobom rozpoczynającym pracę w zawodzie przez doświadczonych pedagogów. |
* powołanie opiekuna stażu, * ustalenie zasad współpracy między opiekunem stażu, a nauczycielem stażystą kontraktowym, *doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela w trakcie stażu, |
wrzesień |
|||
5. |
Uzyskiwanie kolejnych stopni awansu zawodowego. |
* informowanie nauczycieli o wymaganiach związanych z uzyskiwaniem kolejnych stopni awansu, * stwarzanie sytuacji sprzyjających spełnianiu wymagań na określony stopień awansu zawodowego, * pomoc w zgromadzeniu dokumentacji wymaganej do uzyskania awansu zawodowego. |
wrzesień |
|||
6. |
Doskonalenie warsztatu pracy, stosowanie aktywizujących metod nauczania . |
* warsztaty, kursy, |
według potrzeb |
|||
7. |
Obserwacja zajęć – zajęcia koleżeńskie, hospitacja diagnozująca . |
*warsztaty |
według ustalonego wcześniej harmonogramu |
|||
8. |
Indywidualne uczestnictwo nauczycieli w kursach i konferencjach. |
* ustalenie potrzeb przedszkola i przedstawienie ich nauczycielom * uczestnictwo w kursach, warsztatach, konferencjach proponowanych przez ośrodki doskonalenia, indywidualnie * współdziałanie nauczycieli z doradcami metodycznymi , |
początek każdego roku szkolnego, według napływających ofert |
|||
9. | Wdrażanie doświadczeń i umiejętności nabytych w trakcie szkoleń. | * gromadzenie materiałów | na bieżąco |
5. MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA
Wychowanek naszego przedszkola:
- jest aktywny (posiada zainteresowania i rozwija je, wykazuje się samodzielnością, tworzy i odbiera sztukę i kulturę
- jest odpowiedzialny ( podejmuje działania i przewiduje ich konsekwencje, cieszy się z sukcesów i potrafi akceptować porażki, samodzielnie rozwiązuje problemy)
- jest otwarty ( nawiązuje kontakty z rówieśnikami, współpracuje w grupie)
- jest optymistą ( pozytywnie patrzy na świat, wierzy w swoje możliwości
- jest prawy (umie odróżniać dobro od zła, zna zasady dobrego zachowania się i przestrzega ich)
- jest świadomy swoich praw i praw innych ludzi (zna swoją wartość, swoje prawa
- zna i respektuje prawa innych.)
- jest tolerancyjny (rozumie, różnice między ludźmi , jest wrażliwy na potrzeby innych)
- zna symbole regionalne, narodowe i religijne i wie jak się wobec nich zachować
Jednym z najważniejszych zadań do realizacji dla wszystkich pracowników przedszkola jest adaptacja dziecka do warunków przedszkolnych oraz wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci.
Dewizą placówki będzie ścisła współpraca z rodzicami oraz dobra współpraca z najbliższym środowiskiem. Stworzymy okazję do wspólnego podejmowania i realizowania różnych zadań, rozwiązywania problemów, dochodzenia do kompromisu przy akceptacji siebie i rozumienia potrzeb innych.
Naszym nadrzędnym celem będzie zaspokajanie w pełni ich fizycznych i psychicznych potrzeb, umożliwianie wszechstronnego rozwoju w poczuciu sukcesu dla każdego.
Najważniejsze cele do spełnienia:
Dzieci:
czują się dobrze i bezpiecznie
przedszkole traktują jak drugi dom
są kochane i akceptowane przez wszystkich
są odporne na stres
znają swoje wartości
IV .Podsumowanie
Przedstawiona „Koncepcja” wskazuje kierunek pracy Miejskiego Przedszkola nr7 w Nowym Sączu na okres najbliższych pięciu lat. Idea „Koncepcji” wyrosła z mojej wiedzy i doświadczenia zawodowego na stanowisku nauczyciela i dyrektora przedszkola. W moim przekonaniu – chroni ona dotychczasowy dorobek przedszkola , a jednocześnie wyznacza nowe zadania wynikające z nowych wyzwań i oczekiwań społecznych względem przedszkola. Nowe zadania przyczynią się do tego , że przedszkole stanie się twórczą, uczącą i rozwijającą się placówką.